Coca Cola (foto:cure.ba)
Druga je Kuba, koja je početkom 20. stoljeća bila jedna od prvih zemalja u kojima se flaširao dotični osvježavajući napitak. No s dolaskom Castrovog režima 1962. godine američki kapitalistički brand više nije imao što tražiti na otoku.
U razgovoru za BBC Tom Standage, autor knjige ‘Povijest svijeta u šest čaša’, naziva Coca-Colu ‘najbližom pojmu kapitalizma u čaši’. Smatra da je njen uvoz jasan znak da se u dotičnoj zemlji događaju velike promjene. Slučaj Mijanmara potvrđuje mu pravilo jer je tom državom skoro 50 godina vladala vojna hunta koja je tek lani započela demokratske reforme.
U Kinu se probila 1979. godine, nakon desetljetnih pregovora. U Istočnu Njemačku ušla je tek s rušenjem Berlinskog zida, premda je još 1979. bila sponzor Svjetskog prvenstva u hokeju na ledu u Moskvi.
Osim što osvaja svjetska tržišta već čitavo stoljeće, Coca Cola kao simbol globalizacije i promotivne manipulacije potrošačima nailazi i na lokalni otpor. On se prvi put izraženije pojavio još 50-ih, i to u Francuskoj, gdje je skovan termin ‘coca-colonisation’.
Među najveće današnje protivnike raširenog pića, koje se navodno prodaje u preko milijardu doza dnevno, BBC stavlja venecuelanskog predsjednika Huga Chaveza i iranskog mu kolegu Mahmuda Ahmadinedžada koji je nedavno zaprijetio zabranom uvoza.
cure.ba