Za Masaji porodice, obrezivanje je ceremonija transformisanja devojčice u ženu i označava ih kao potencijalne mlade. Ali za osmogodišnju Najs to je izgledalo kao pretnja: veće žene će je držati i iseći će joj klitoris. Krvariće, mnogo. Većina devojaka se onesvesti. Neke su umrle.
Pa ipak, njena sestra je pristala.
“Pokušala sam da joj kažem da bežimo da bismo sačuvale nešto vredno”, priseća se sada 27-godišnja Leng'ete. “Ali nisam mogla da joj pomognem.”
Leng'ete nikada nije zaboravila patnju svoje sestre i kako je odrastala bila je odlučna da zaštiti druge Masaji devojčice. Pokrenula je program koji ide od sela do sela u saradnji sa starijima i devojkama da bi pokrenula novi ritual prelaza u devojaštvo – koji ne podrazumeva obrezivanje. Tokom sedam godina, pomogla je 15.000 devojaka da izbegnu obrezivanje.
Njen rad je u skladu sa nacionalnim ali i svetskim trendovima. Stopa obrezivanja žena u svetu pala je 14 posto u poslednjih 30 godina. U Keniji, ta stopa je dvostruko viša. Kenija je zabranila sečenje ženskih genitalija 2011, a 2014. je formirana specijalna jedinica koja istražuje ritualna obrezivanja. Međutim, zakoni doneti u glavnom gradu nemaju mnogo uticaja na selu.
U zemlji Masaja, običaje nameću starešine, a obrezivanje je jedan od najvažnijih. Veruje se da žena nije žena ako nije isečena, što znači da muškarci ne mogu da se ožene njima. Kristin Nanjala, koja vodi jedinicu koja istražuje sečenje genitalija, kaže: “Neki muškarci iz ruralnih oblasti su nas pitali: ‘Kako da zovemo ženu koja je odrasla, udata, ima decu i nije obrezana?’ Oni nemaju ime za takvu ženu.”
Leng'etin deda i staratelj, tražio je da mu posle drugog bekstva objasni svoje razloge. “Kada je shvatio da želim da zauvek pobegnem od njega, rekao je: ‘Ostavimo je na miru. Kada bude htela, reći će nam’“, priseća se ona.
Njen deda je bio starešina, pa je njegova reč bila zakon. Ali ju je zajednica odbacila. “Porodice nisu davale ćerkama da se igraju sa mnom”, kaže.
Posle obrezivanja, sestra joj je ispisana iz škole i sa 12 se udala za starijeg siledžiju. Leng'ete je bila prva devojčica u svom selu koja je otišla u srednju školu i primetila je da se mlađe devojke dive njenoj uniformi. Rekla im je da je ona imala mogućnost izbora jer je odbila da joj iseku genitalije i ubrzo su se neke u njenoj kući krile od ceremonije obrezivanja.
Zbog toga što im je pomogla, morala je opet da se krije. Promenila je pristup. Cenjkala se sa starijima. Tradicionalno, ženama nije dozvoljeno da se obraćaju starešinama. Leng'ete je shvatila da ima priliku kada su je stariji poslali na radionicu o adolescentskom i seksualnom zdravlju. Rekla je starešinama da će sa njima podeliti sve šta je naučila. Dali su joj dozvolu da se obraća mladićima, ali je nijedan nije saslušao.
Toliko je bila dosadna da su starci naložili mlađima da sede sa njom, ali su samo tri čoveka pristala da pričaju sa njom. S vremenom je taj broj porastao, kao i broj tema za razgovor, od prevencije HIV-a do tinejdžerskih trudnoća, preranog stupanja u brak i konačno obrezivanja. Leng'ete je uverila mlađe muškarce da obrezivanje nije dobro za zajednicu i oni su joj pomogli da u to ubedi i starije.
Posle četiri godine razgovora, starešine su odustale od obrezivanja i sa njom isplanirale drugačiju ceremoniju za devojčice. Iduće godine, broj devojčica u školi se drastično povećao. Njena kampanja se proširila na susedna sela i konačno do najvišeg sedišta moći kod Masaja, veća staraca koji se sastaju u podnožju Kilimandžara. Leng'ete je bila prva žena koja im se obratila. Godine 2014. promenili su ustav koji važi za preko milion i po Masaja u Keniji i Tanzaniji i odustali su od sečenja.
“Obrezivanje je bilo pogrešno”, kaže Leng'ete. “Sve druge stvari – blagoslovi, oblačenje tradicionalne odeće, igranje, sve to je prelepo. Ali sve što je loše, što donosi bol, što uskraćuje snove našim devojkama – to moramo da odbacimo.”
Izvor: Nedeljnik.rs, Foto: ebru.co.ke