Magazin

Povratak u prošlost – Školski predmeti kojih više nema!

Napisao admin

Školski predmeti mijenjaju se i nadopunjavaju s gotovo svakom generacijom novih učenika.


Učenici (Foto: Cure.ba)

I dok neki promijene samo svoje ime i zadani nastavni program, drugi potpuno izumiru pa ih se danas često sjećamo sa dozom sjete i nostalgije, piše Index. Donosimo vam spisak “izgubljenih školskih predmeta”.

Lijepo pisanje

Uz “Srpskohrvatski ili Hrvatsko srpski jezik”, postojao je i poseban predmet za pažljivo, precizno i lijepo pisanje. Danas se posebne bilježnice za učenje “krasopisa” više ne koriste, a djeca su u pravilu vještija za tastaturom nego s nalivperom u ruci.

Domaćinstvo

Predavalo se od petog do sedmog razreda osnovne škole, a osposobljavalo je učenike za širok spektar vrlina – od upravljanja šivaćim strojem, uređenja doma, krpanja, pa do temeljnih kuharskih umijeća poput pripreme jaja na oko. Zanimljivo “Leksikon Yu mitologije” dodijelio mu je titulu “najglupljeg predmeta”.

Etnologija

Iako namijenjen upoznavanju različitih kultura i naroda, nekad je ovaj predmet bio i izvor nevjerovatnih  stereotipa pa se tako u obaveznom udžbeniku mogla pronaći rečenica: “Telesnom lepotom najviše se odlikuju Srbi i Hrvati u Dalmaciji, zatim u Slavoniji; na treće mesto dolaze Hercegovci, zatim Šumadinci i hrvatski Zagorci.”

Seljačka privreda

Ovaj neobičan predmet u škole je uveden 1929.godine, a one koji nisu “išli u zanat” podučavao je slanju novca i paketa poštom, telefoniranju te sastavljanju brzojava.

Ručni rad

Predmet koji je sigurno potvrđivao tezu da “svaka škola mora biti priljubljena narodnom životu svoje okoline”. To se postizalo “primjenom narodnih motiva” što je dodatak nazivu predmeta u trećem i četvrtom razredu osnovne škole.

Ustav F. N. R. J.

Ovaj instant predmet u škole je uveden neposredno nakon završetka Drugog svjetskog rata. Njime se na sjajan način demonstrira kako ideološki opterećena uprava pokušava zloupotrebom obrazovnog sistema pružiti dodatnu podršku vlasti.

Ruski jezik

Šezdesetih i sedamdesetih godina proteklog vijeka ovaj je predmet bio obavezan u školama kao i engleski. Na brzinu prevedeni udžbenici iz SSSR-a donijeli su pomalo bizarne priče poput one o malom dječaku koji je samožrtvovanjem doveo do uništenja cijele čete nacističkih vojnika. Danas djeca u osnovnim školama engleski jezik dobivaju već u prvom razredu, a u petom ili šestom počinju učiti i drugi strani jezik.

Opštenarodna odbrana i društvena samozaštita

Pod geslom “neprijatelj nikad ne spava”, ovaj je predmet podučavao učenike mnogim bitnim stvarima – stavljanju gas maske na lice, tretmanu ranjenika, pripremi eksploziva, bacanju bombi, životu JNA vojnika, a na kraju i pucanju iz prave puške na streljani.

Teorija i praksa samoupravnog socijalizma

Osim pravovaljanog baratanja puškom, učenici su svakako morali poznavati osnove marksističkog pogleda na prirodu i društvo. U osnovama nastavnog plana i programa 1974 godine, stoji još i: “Svi srednjoškolci treba da se suoče s marksističkim formuliranim i izvođenim spoznajama o osnovnim egzistencijalnim i humanističkim problemima naše epohe i suvremenosti’.

cure.ba

Komentari

komentara