facebook (foto:cure.ba)
Istraživači sa engleskog Univerziteta Kembridž koristili su algoritme za predviđanje vjerske, političke, rasne i seksualne orijentacije. Oni kažu da su u istraživanju, objavljenom u časopisu PNAS, napravljeni iznenađujuće tačni portreti korisnika Fejsbuka, prenio je BBC.
U ovoj opsežnoj studiji je učestvovalo 58.000 volontera koji su istražiteljima davali demografske podatke i podatke o svojim aktivnostima na Facebook-u, uz psihološke testove koje su radili.
“Lajkovi” na Facebook-u su ubacivani u algoritme i zatim povezivani s inforamacijama koje su dobijene iz testova ličnosti.
– Facebook lajkovi su javna stvar ali ova društvena mreža vas ne tjera da oni budu javni, imate mogućnost da promijenite podešavanja privatnosti – kaže autor studije Dejvid Stilvel.
Pokazalo se da su algoritmi bili tačni u 88 odsto slučajeva kada je u pitanju seksualno opredjeljenje, 95 odsto u razlikovanju crnaca od bijelaca, dok je u razlikovanju demokrata od republikanaca tačnost bila 85 odsto.
– Cijenim automatske preporuke knjiga ili to što Facebook selektuje najbitnije priče u mom newsfeedu. Ali mogu zamisliti situaciju u kojoj se ista tehnologija koristi za predviđanje političkih opredjeljenja ili seksualne orijentacije predstavljajući prijetnju za slobodu pa čak i život – misli Majkl Kosinski, vodeći istraživač na ovom projektu.
Vjerska pripadnost je bila tačno određena u 82 odsto slučajeva, dok su u 65 do 73 odsto slučajeva istražitelji tačno predvidjeli da li je korisnik Facebook-a u nekoj vrsti veze ili koristi narkotike i alkohol.
Istraživanje će bez razmišljanja biti muzika za uši kompanijama koje se bave personalizovanim marketingom na društvenim mrežama. Sa druge strane, stručnjaci upozoravaju da bi ovo mogla da bude i opasnost kada je u pitanju privatnost korisnika.
– Ova studija bi trebalo da osvijesti sve one koji misle da je podešavanje opcija privatnosti na Facebooku način da zaštitite informacije. Treba fundamentalno da razmislimo koliko podataka dobrovoljno dijelimo sa drugima – misli Nik Pikls, direktor kampanje koja se bavi pitanjem privatnošću „Big Brother Watch“.
Na vama je da odlučite koliko ćete informacija podijeliti javno, te da budete svjesni da je facebook, kao i ostale društvene mreže, javni prostor baš kao i realni život, i da se prema njemu trebate odnositi sa dozom pristojnosti i brige prema drugima. Ako nešto ne biste rekli ili pokazali u realnom životu, ostavite to takođe izvan virtuelne sfere.
Trojka