Posao (foto: cure.ba)
Start!
Možda će vam zvučati čudno ali osnivanje firme nije poželjan prvi korak. Prije toga morate da pronađete mušterije, obezbijedite finansiranje i osmislite proizvod ili uslugu koju nudite. Mnogi eksperti za preduzetništvo preporučuju da uopšte na početku ne osnivate firmu već da trgujete ili usluge pružate samo za gotovinu. U situacijama kada baš morate da radite preko računa sa drugim pravnim licima pronađite nekoga ko već ima firmu i koristite njegove usluge, pa makar i za procenat zarade.
Ne zaboravite pravilo 3F – Fools, friends, family! Vaše prve mušterije bi trebalo da budu iz ovih kategorija: naivčine, prijatelji i porodica!
Imamo strateški plan. Zove se – RADITI STVARI!
Odnosno, počnite da radite. Ako se bavite uslugama – počnite da ih pružate poznanicima i zarađujete. Ako trgujete – probajte da radite za keš. Otkrijte koji su najuspešniji metodi pronalaženja novih kupaca. Steknite iskustvo iz prakse koje će vam biti neophodno za vođenje posla kako on bude rastao. Kada posao krene i prihodi vam porastu dovoljno, vrijeme je da razmišljate o osnivanju firme. Na početku, čak iako malo zarađujete na dobrom ste putu pošto će vam troškovi biti mali.
Osnivanje firme
Kada vam posao poraste vrijeme je da razmišljate o osnivanju firme. Prvo što bi trebalo da znate jeste da pravno lice generiše troškove. Svakog mjeseca, gomile troškova! Napravite biznis plan sa preciznim prihodima i rashodima. Zapamtite da vam se isplati da registrujete firmu samo ako će vaša nova zarada koju ćete ostvariti zbog prednosti toga što imate firmu biti veća od troškova koje će vam firma napraviti. U ekonomiji se to zove marginalni trošak i marginalna zarada. Zato je važno da pametno odaberete koji tip firme osnivate.
Preduzetnička radnja – Agencija
Prednosti: Osnivanje je brzo lako i jeftino, mjesečni troškovi se svode na paušalni porez (do određene sume) i uplatu doprinosa. Visina poreza zavisi od opštine na kojoj je registrovana radnja i ukupni troškovi mogu da budu mali.
Mane: Odgovarate cjelokupnom imovinom za svoje poslovanje i ograničeni ste na određene djelatnosti, kao i količinom prometa koji možete da ostvarite pod ovakvim uslovima.
Privredno društvo – društvo sa ograničenom odgovornošću ili ortačko društvo
Prednosti: Može biti više vlasnika, možete da radite različite stvari, od trgovine, uvoza pa do usluga i ne odgovarate svojom ličnom imovinom.
Mane: Troškovi su veći!
Ideje za posao
Trgovina
Jedan uspješni biznisnem je na pitanje kako se obogatio rekao – “kupim pa prodam”. To vam je cijela tajna trgovine. Ako kupite jeftino a prodate skupo – dobri ste. Naravno razmišljajte od koga ćete da kupite i kome ćete da prodate.
Usluge
Kada prodajete usluge znači da prodajete vaše znanje. Razvijene zemlje najveći procenat stvorenog društvenog proizvoda dobijaju upravo od usluga. Ako ste stručnjak za neku oblast razmislite kako možete da unovčite vaše znanje. Trenutno su vam popularni programeri, dizajneri, marketing eksperti…
Uvoz
Ako želite da uvozite pravac na portal Made in China i potražite kontakte proizvođača. Onda se cjenkajte sa njima oko cijena, pronađite špeditera koji će da vam transportuje robu, sa njim se cjenkajte još malo i sve što bi na kraju trebalo da uradite jeste da prodate.
Proizvodnja
Najbolje i najteže! Devedesetih su hit bile bile pečurke i toalet papir, a danas je malo teže započeti proizvodnju. Ipak, pronađite malu ciljnu grupu i pokušajte da im nudite proizvode koje drugi nemaju u svom asortimanu. Recimo dizajnerske majice, a proizvodnju outsorsujte (povjerite drugome), kako ne biste morali da kupujete mašine na početku!
Počnite posao u koji se razumijete. Ako ste ekspert za treninge i sport, počnite da savjetujete druge ljude. Ako volite fotografiju, probajte da prodate svoje usluge. Ako ste u polju cijeli dan, gajite povrće i prodajte ga! Nikako nemojte da se bavite poslom koji ne razumijete pošto će vas svi ošišati kao ovcu čim shvate da ste totalni amater.
Marketing i komunikacije
Jasno vam je da morate da se reklamirate. Samo kada vam kažemo marketing uopšte ne mislimo na to da bi trebalo da zakupite kampanju od 100.000 eura na TV-u u prajtajmu već da razmislite o tome kako komunicirate sa vašim kupcima. Odredite tipičnog korisnika vaše robe i usluga i razmislite šta je to njemu potrebno, kako razmišlja, kakve su mu navike, šta želi i naravno koji problem ili potrebu ćete mu vi u životu riješiti. Razmislite kako da dođete do njega! Koristite gerila marketing kada god je to moguće. Lijepite nalepnice na čudna mjesta, pravite majice sa vašom reklamnom porukom i napravite nešto čega se niko još uvijek nije sjetio.
Internet prezentacije
To što ste registrovali Internet domen i napravili kontakt stranu je baš lijepo, ali nažalost potpuno beskorisno. Zašto? Pa, zato što niko živ nije čuo za vaš domen i niko ga neće ni pronaći. Pišite zato o njemu na forumima, u komentarima i gdje god možete. Pokušajte da napravite dodatne opcije i stvorite korisnost za posjetioce. Ako se recimo bavite uređenjem enterijera napravite stranu sa korisnim savjetima. Napišite tekst o uređenju bašta na proljeće i ponudite ga velikim medijima koji će za uzvrat potpisati vaš portal.
Naravno vodite računa i o Internet domenu.
12 činjenica o uspešnim preduzetnicima
1. Prosječne godine kada ljudi započinju uspješan posao su 40. To znači da su prije toga nekoliko puta promašili, što je potpuno normalno – nikada ne odustajte!
2. 95.1 procenata preduzetnika ima diplomu fakulteta.
3. Manje od 1 posto dolazi iz veoma bogatih ili veoma siromašnih porodica.
5. 69.9 procenata uspješnih vlasnika je bilo vjenčano kada su počeli posao.
6. 59.7 procenata je imalo makar jedno dijete kada je počinjalo.
7. Većina uspješnih preduzetnika počinje i druge poslove. Prosječni vlasnik ima 2.3 svoje firme.
8. 74.8 procenata kaže da je želja za novcem i blagostanjem bila osnovni motiv.
9. Samo 4.5 procenata kaže da je započelo svoj posao pošto nisu mogli da se zaposle.
10. Preduzetnici su po pravilu bolje obrazovani od svojih roditelja.
11. Čak 51.9 posto vlasnika su prvi iz porodice koji su započeli posao.
12. Većina od 75.4 procenata onih koji vode uspješne poslove su prije toga radili u projseku 6 godina u drugim kompanijama.
cure.ba