Kuća i hrana

Istraživanje pokazalo – Ulazak Hrvatske u Evropsku uniju uticat će na cijene domaćih proizvoda

Napisao admin

Istraživanje je pokazalo kako je, suprotno uvriježenom mišljenju, većina hrvatskih prehrambenih proizvoda i dalje jeftinija od evropskih konkurenata, ali ulaskom u EU za mnoge od njih situacija će se promijeniti.


Hrana (foto: cure.ba)

Prilikom ulaska Hrvatske u Evropsku uniju neki hrvatski proizvodi, poput čokolade, vode, sladoleda i salame, naći će se pred ozbiljnim pritiskom pada cijena stranih marki, dok će ulazak u EU biti prilika za rast i izlazak na nova tržišta, kao u slučaju pršuta, mlijeka i čaja. Rezultat je to studije A.T. Kearneya o uticaju skorog ulaska u Evropsku uniju na hrvatsku prehrambenu industriju, temeljena na usporedbi cijena proizvoda 19 prehrambenih artikala u Hrvatskoj i četirima susjednim zemljama koje su već u Europskoj uniji, točnije Italijom, Austrijom, Slovenijom i Mađarskom.

 Zbog niže kupovne moći u odnosu na zemlje EU27, i najmanja promjena u cijeni može uzrokovati značajne promjene u ponašanju hrvatskih potrošača. Ulaskom Hrvatske u Evropsku uniju nestat će trgovinske barijere u odnosu na zemlje EU27, čime će stranim proizvođačima prisutnima na domaćem tržištu biti olakšan uvoz i otvorit će im se prostor za smanjenje cijena. Put će na hrvatsko tržište pronaći i strani proizvodi koji do sada ovdje nisu bili prisutni, a istovremeno će se hrvatskim proizvođačima otvoriti vrata na nova tržišta. Iako će ulaskom u EU Hrvatska prestati biti dijelom CEFTA-e, čime se postavljaju određene barijere prema ostalim članicama, to će ipak manje utjecati na naše proizvođače nego velika konkurencija s EU tržišta. Zato je iznimno važno da hrvatska prehrambena industrija odmah poduzme nužne korake kako bi maksimalno iskoristila ovaj trenutak i istovremeno preduhitrila konkurenciju – objašnjava Srečko Debelak, viši direktor u A.T. Kearneyu i stručnjak za prehrambenu industriju.

Očekuje se pad cijena kafe, čokolade, čaja, sira…

Domaći proizvodi poput mljevene i instant kafe, voćnih čajeva, trajnog mlijeka, jogurta i pršuta jeftiniji su ne samo od stranih proizvoda u Hrvatskoj nego i od proizvoda iz promatranih EU zemalja. Zato su trenutno u najboljoj cjenovnoj poziciji.

– Ova skupina proizvoda, koju smo nazvali Napadačima, ima priliku kroz strategiju rasta i repozicioniranja, ostvariti dobre rezultate na tržištu EU. Tako je domaći pršut značajno jeftiniji od pršuta u bilo kojoj od promatranih EU zemalja, a u Mađarskoj nema domaćeg proizvođača pršuta koji je na tržištu zastupljen sa značajnijim volumenom. Ovo je izvrsna prilika za domaće proizvođače pršuta za probijanje na tržište zemalja EU27 – zaključuje Debelak.

Veliki broj hrvatskih prehrambenih proizvoda danas ima dobru cjenovnu poziciju, no ulaskom u EU će biti pod pritiskom snižavanja cijena zbog jeftinije strane konkurencije. Među njima su domaće marke čokolade, espresso kafe, cappuccina, zelenog čaja, prirodne vode, sladoleda, maslaca i goude.

-Čokolada je izvrstan primjer ove skupine, koju zovemo Borcima. Domaća čokolada je u Hrvatskoj i dalje jeftinija od stranih proizvoda. Hrvatski će proizvođači morati odgovorili na očekivani pad cijena stranih marki, pa očuvanje marži mogu ostvariti povećanjem operativne učinkovitosti – objašnjava Debelak.

U skupinu domaćih proizvoda koji će biti napadnuti cjenovno prihvatljivijim uvoznim proizvodima spada gazirana prirodna voda, za koju se očekuje da će ulaskom u EU postati jeftinija. Neki strani proizvodi poput  salame, jogurta i pilećih hrenovki, već su jeftiniji od domaćih, pa će tako ulaskom u Hrvatske u EU zbog skidanja carina i drugih uvoznih izdataka za pojedini proizvod povećati profitabilnost i više ulagati u rast tržišnih udjela, piše Dnevno.hr.

cure.ba

Komentari

komentara